روان شکن | نقد و بررسی بازی The Evil Within 2

انتشار بازی The Evil Within 2 و باز هم تقابل ترس و عشق و عاطفه. باز هم تقابل جنگیدن برای زنده ماندن و در بندهای عاطفی. بازهم از همه چیز خود گذشتن و رسیدن به دلبستگی های عاطفی.

شاهکاری دیگر از پدر resident evil اثری کاملا بزرگ از طراح بازی های ویدیویی شینجی میکامی بزرگ

شیطان درون ۲ یا رنج درون ۲ ( به انگلیسی: The Evil Within 2 ) که در ژاپن با نام روان شکن ۲ ( به انگلیسی: PhsychoBreak 2 ) شناخته می‌شود. یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا محصول شرکت بتسدا است. نسخه کامل این بازی در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ میلادی برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ عرضه شد. این بازی ادامه نسخهٔ پیشین خود است و داستان را سه سال پس از نسخهٔ پیشین روایت می‌کند.

بعضی از سایت ها دست به نقد این بازی زده اند و بدون هیچ دلیل و مدرکی این بازی را دارای داستانی ضعیف خوانده‌اند بدون شک می‌توان گفت حتی سه ساعت هم این عنوان زیبا را بازی نکرده اند

وقتی محور داستان نجات جگرگوشه شما باشد و از اول تا انتهای بازی باید تمام سختی ها را به جان بخرید تا در نهایت دخترتان را نجات دهید شاید کمی تکراری باشد. بله. شاید آنقدر این سناریو را در بازی‌ها و فیلم‌های مختلف دیده باشید و تا حدی این نوع داستان‌ها برایتان تکراری شده باشد. اما اینطور نیست.

فضا و حال و هوای بازی The Evil Within 2 یک چیز دیگر است. این فضای متفاوت و جذاب بازی است که باعث شده تجربه این سناریو به هیچ وجه برایتان خسته کننده نباشد. طراحی محیط  و فضای بازی به شدت تعجب برانگیز است و در اکثر مواقع حتی می‌توان گفت دلهره آور است. بله داستان تا حد زیادی تخیلی است و می‌توان گفت به دور از واقعیت است. ولی خب در واقع این چیزی است که از آن به عنوان نقطه ضعف یاد می‌کنند که به هیچ عنوان درست نیست. به این دلیل که صنعت بازی است و تخلیش  و بدون تخیل اصلا این صنعت معنا ندارد

به هرحال بازی از جایی شروع میشود که شما همچنان کنترل گارگاه سباستین را بر عهده دارید او همچنان در غم از دست دادن خانواده خود می باشد که با همکار قدیمی اش جودی کیدمن برخورد می کند و به او از زنده بودن دخترش خبر  می دهد و به او می گوید در ازای همکاری با موبیوس می تواند با استفاده از دستگاهی به استم دختر و خانواده خود را نجات داده و به آن ها برسد . دستگاه به مغز سباستین وصل می شود و اون به شهر یونیون سفر میکند و دستگاه هم با نفوذ به خاطرات سباستین تلاش می کند راهی برای نجات دختر و خانواده او پیدا کند فضا ، محیط بازی  و گیم پلی هر چقدر هم با منطق درون بازی یکسان باشد باز هم کلش زاده توهم و تخیل ذهن سباستین است و این مورد شاید درصدی از گیمر ها نپذیرند  بازی با داشتن صحنه های احساسی  ، ماموریت های مختلف ، داشتن چیدمانی خوب توانسته روایتی بسیار منسجم از بازی ارائه دهد در طول بازی شخصیت های مختلفی به بازی اضافه میشوند که هرکدام با تعریف ماجرای خود و خلق صحنه های عاطفی باعث میشوند داستان این بازی که هرچند که توهمی است ولی آن را بسیار به یادماندنی و نوستالوژی کند به طوری که  شما هیچ وقت از تجربه این بازی ناراحت و شاکی نباشید سازندگان بازی  بسیار تلاش کرده اند بتوانند تا بتوانند دو سبک اکشن و مخفی کاری را در محیط جهان آزاد ترکیب کنند تا حدودی هم نیز موفق بوده اند اما مکانیزم و روند گیم پلی بازی در مواردی نیز ضربه خورده است برای مثال میتوانیم بگوییم شما موقعی که بین زامبی ها قرار گرفته اید اگر از آنها ضربه ای بخورید دوربین بازی  به طور کلی کاراکتر را برای مدتی کوتاه گم خواهد کرد و شما باید منتظر بمونید دوربین دوباره شخصیت را گیر بیاورد و بعد شما دوباره استراژی خود را بسنجید

ترس و وحشت بازی نیز قابل قبول است و در مراحل بازی این ترس و وحشت بیشتر هم می شود هرچند که محیط کلی بازی مدام دلهره آور است به خصوص اگر بازی را با هدفون بازی کرده  باشید این مورد را به خوبی درک خواهید کرد هرچند شاید مکانیزم ترکیب ترس و گیم پلی بازی در بعضی مواقع بجای وحشت برای شما رنج و اعصاب خوردی ایجاد کند ولی خب همان طور که گفتیم به طور کلی پویایی ترس  و وحشت در بازی قابل قبول است .

این بازی کاملا به قوانین وحشت آشنا است و به خوبی به بند ها و تبصره های ترس آشنا است . توسعه دهنده بازی یعنی Tango Gameworks توانسته است به خوبی و ظرافتی که درطراحی محیط به خرج داده است در بعضی از مواقع به خواست خود بازی را حالت از open world به حالت جهانی نیمه باز درآورد و مجموع این عوامل است که شما در بازی The Evil Within 2 سفر تازه ای را به دنیای کابوس داشته باشید

سطح آزادی و تنوع نسبت به نسخه قبلی بیشتر می باشد اما در برخی مواقع چالش های بسیار جدی در بازی وجود دارد که باعث می شود شما عقب نشینی کنید و سرعت و پیشرفن خود را کاهش دهید …گیم پلی بازی طوری طراحی شده است شما هیچ گاه آن طور که می خواهید احساس قدرت نخواهید کرد و همیشه با چالش ها و سختی های خاص و بعضا اعصاب خورد کننده روبرو هستید گاهی ممکن است باس هایی که در بازی وجود دارد اشک شما را در بیاورد به طوری  که شخصیت مطرحی همچون شینجی میکامی که به عنوان مدیر تولید در این پروژه نقش داشته است به بازیکنان توصیه کرده است که این بازی را در درجه سختی آسان به اتمام برسانند و درجه های بقا و کابوس را به هیچ وجه امتحان نکنند

اگر بخواهیم داستان و گیم پلی بازی را جمع بندی کنیم اینچنین میشود گفت

  1. داستان بازی ۳ سال پس از نسخه اول خود رخ می دهد با این وجود که سه سال از انتشار نسخه قبلی  گذشته است به محض شروع بازی  به هیچ عنوان شما احساس غریبی نمی کنید و بازی همچنان کشش و ارتباط خود را به خوبی  با نسخه قبلی حفط کرده است. وشما همچنان باید با ماجراهای سباستین جهت پیدا کردن خانواده خود دست و پنجه نرم کنید روال داستانی بازی با این که از اصل و پایه زاده خیال و توهم سباستین است ولی به شدت دارای منطق قابل قبولی است به طوری  شما وقتی غرق در حل معماهای بازی هستید گاهی یادتان می رود که در داخل توهم سباستین قرار دارید و خودتان هم باورتان می شود که این داستان واقعی است .
  2.  گیم پلی بازی نسبت به نسخه قبلی آن که به شدت از مشکلات فنی رنج میبرد بهبود چشمگیری یافته است سیستم مبارزه نیز بسیار بهبود های خوبی داشته و کاراکتر بازی می تواند در خانه های امن اسلحه های گرم و سرد خود را ارتقا دهد و دشمنان خود را شکست دهید . سازندگان بازی کار سختی را در پیش داشته اند برای ایجاد ترس و وحشت زیرا بازی ها در ژانر ترسناک هستند و خود گیم پلی بازی  هم روال خطی دارد همه چیز آسان میشود زیرا سازندگان بازی در این حالت می توانند برای تک تک لحظات گیمر ها برنامه ریزی داشته باشند و طبق میل خود آن ها بترسانند ولی وقتی بازی open world است همه چیز متفاوت میشود در بازی که جهان ازاد است و حالت گیم پلی و داستان بازی کاملا غیر خطی می باشد ترساندن مخاطب بسیار سخت میشود چون همه چیز باید به طور بسیار منطقی و طبیعی عادی جلوه کند فرصت اکتشاف در بازی بسیار زیاد است نقشه بزرگی ندارد ولی سازندگان در هر گوشه کوچکی از بازی برای شما سورپرایزی تدارک دیده اند. منتقدان گفته اند داستان بازی کلیشه ای و عادی است ولی شما باید بدانید این فضا بسیار متفاوت است هرچه کلیشه است را فراموش کنید شما در این بازی با لنز دوربین و چشمی روبرو هستید همه چیز را او کنترل می کند پس حق دارید که هرجا دوربین دیدید بترسید و دچار استرس دلشوره شوید . پس این جمله را فراموش نکنید که شما در این بازی با لنز روبرو هستید و بس
  3. سیستم مخفی کاری بازی بسیار فوق العاده و خوش ساخت است به حدی که شما گاه فکر میکنید در نقش هیتمن هستید یا گاهی اگر باهوش باشید حتی می توانید از خود بازی هم جلو بیفتید البته در اواسط بازی که جنگیدن و از بین بردن باس فایت ها و دشمنان معمولی سخت تر می شود تقویت این حس کمی سخت است و به راحتی نمی توانید خود را قدرتمند فرض کنید هر چند اگر هم در بازی احساس قدرت کرده اید احتمالا به توصیه شینجی میکامی گوش کرده اید و بازی را روی درجه اسان شروع کرده اید و کاری به درجه های بقا و کابوس نداشته اید.

نقاط قوت بسیار زیادی در بازی وجود دارد که اگر بخواهیم همه آن ها را ذکر کنیم از حوصله این مقاله خارج است و حتی اگر همه آن ها هم قابل ذکر بود شما خودتان باید به تجربه ابن بازی فوق العاده بپردازید تا آن ها را درک کنید و اگر همه آن ها گفته شود بازی جذابیت خاص خود را از دست می دهد . 

درست است میشود از خیر نکات مثبت و هیجان انگیز بازی گذشت اما بعضی نقد هایی که واقعا غیر منصفانه که به بازی وارد شده است نمیشود به هیچ وجه نمیشود بی جواب گذاشت 

  1. می گویند داستان بازی بسیار توهمی است اول این که باید به این پیشینه توجه کنید

در دنیای بازی گروهی ناشناخته به نام موبیوس (به انگلیسی: Mobius) وجود دارد این گروه با شعار “نظم و صلح” در دنیای واقعی فعالیت می‌کنند. این گروه با ساخت دستگاهی به نام استم (به انگلیسی: STEM) و ساخت جهانی مجازی به نام یونیون (به انگلیسی: Union) سعی دارند تا دنیای بهتری را برای مردم ایجاد کنند. این دستگاه برای کار کردن نیاز به یک مغز مرکزی دارد تا سایر مردم با متصل شدن به دستگاه و مغز مرکزی یونیون را به راه بیندازند. اما موبیوس کنترل دستگاه‌ها را از دست می‌دهد و مجبور می‌شود از کارمندان خود یا دیگر انسان‌ها برای برگرداندن وضعیت دستگاه به گذشته‌استفاده کند. 

مورد بعدی این که در دنیای امروزه که اکثر بزرگ مردان درباره پیشرفت هوش مصنوعی و غیر قابل کنترل شدن آن در آینده خبر می دهند این سناریو چندان هم توهمی نیست که فردی با دستگاهی به نام استم در رویاهای خود غرق شود و به شدت ضمیر ناخودآگاهش دچار فعالیت شود

۲٫ نقد بعدی به آن وارد کرده اند این است که می گویند داستان بازی کلیشه ای و بسیار ساده است جدای از نکاتی در متن برای رد کردن این نقد به طور مفصل آورده ایم به یک مورد دیگر هم اشاره میکنیم آن هم این که همه این سایت های منتقد در موقع انتشار بنسخه قبلی بازی به شدت از پیچیدگی داستان آن انتقاد کردند و سعی داشتند از راه های مختلف این نقد را به گوش سازندگان بازی برسانند که در نسخه بعدی اصلاح شود حالا هم که اصلاح شده است بنظرم دیگر جای نقدی نمی باشد

و در آخر هم باید تذکر داد که بر خلاف نسخه اول بازی شما از ابتدا تا انتها تنها هستید و به جز یک سکانس بسیار کوتاه هیچ نیروی کمکی وجود ندارد ….شما هستید و لنز دوربین خانواده ای باید آن هارا نجات دهید .

ردیف نام فایل حجم لینک دانلود
اگر سوال یا مشکلی در زمینه کامپیوتر یا موبایل دارید از خط ثابت با شماره 9099070345 « همراه رایانه »تماس بگیرید.کاربران استان تهران با شماره 9092305254 تماس بگیرند! در صورت وجود اشکال در شماره های 909 اینجا کلیک کنید
رمز فایل : gamercamp.ir
mohsenfallah
mohsenfallah-2
mohsen-3

mohsen-4

مطالب مرتبط

آموزش مستر لیگ در بازی Pes 2019
نقد و بررسی بازی PES 2017 | فورانی ناتمام
معرفی بازی Pes 2018 | آتشفشانی نیمه فعال
نقد و بررسی بازی Pes 2019 | آب و آتش سازندگان
نقد و بررسی بازی Anthem | تاخت و تاز طوفان ها
ظرفیت تکمیل شد |مشکل در سرور های AnThem
ساخت بازی AnTheM تمام شد!
ساخت بازی AnTheM پنج سال به طول انجامیده است